Ajokilometrit vaikuttavat todella paljon siihen, mitä ja kuinka paljon vikoja autoon alkaa ilmestyä. Tosin aivan uusikin auto voi kyllä hajota, mutta koska autossa on paljon kuluvia osia, kilometrit vaikuttavat tähän melkoisen paljonkin. Osat löystyvät ja kuluvat liikkuessaan, maanteiden suola voi tehdä tepposensa metallipinnoille ja pelti nyt vain tahtoo usein lähteä ruostumaan ajan saatossa. Näitä voi kyllä estää tai ainakin hidastaa pitämällä autostaan huolta, esimerkiksi jo säännöllinen peseminen tekee hyvää metalliosille. Jos ymmärtää autoista, on hyvä toisinaan käydä läpi noita yleisimpiä paikkoja, joissa kulumisen riskit ovat suurempia, esimerkiksi jarrujen osat.
Auton korjaaminen itse voi olla hyvä juttu, ainakin lompakon kannalta. Nykyään saa auton varaosat edullisesti netin kautta, kun vain tietää mitä tilaa ja mistä kannattaa katsella.
On mahdollista myös tilata varaosia merten takaa. Toisinaan huomattavasti edullisemmin kuin Suomesta ne saisi. Täytyy kuitenkin olla tietoinen, että mahdollinen palautus ja vaihto ei olekaan aivan niin yksinkertaista. Ainakin myös kielitaitoa on hyvä olla sen verran, että englanti sujuu.
Tilatessaan itse varaosia voi todellakin säästää rahojaan muuhun käyttöön, sillä usein osat ovat merkittävästi edullisempia Suomen ulkopuolella. Tähän vaikuttaa myös se, että silloin jää kauppiaan osuus välistä jonka joutuu maksamaan ostaessaan liikkeestä suoraan. Pois jää kuitenkin myös palvelu, joka Suomessa on melkoisen hyvällä mallilla.
Ainahan auton korjaaminen ei ole pakollista, se voi olla myös ennaltaehkäisevää tai ajanvietettä. Huvikseen autoa tutkiessaan voi säästää itseään ja autoaan suuremmilta ongelmilta, koska silmiin saattaa osua joku alkava ongelma jonka sitten tietääkin korjata ennen kuin siitä kehkeytyy mahdollisesti isompi asia. Kuten vaikka renkaan laakeri on hyvä vaihtaa ajoissa, ennen kuin rengas irtoaa vauhdissa.
Toisinaan auton sisustus voi myös kaivata huomiota. Matot ja penkkien verhoilut kuluvat tai niitä saattaa kohdata joku muu onnettomuus. Autoa kannattaa pestä myös sisäpuolelta suhteellisen säännöllisesti, lialla on taipumuksena aiheuttaa ongelmia pidemmän aikaa kertyessään. Se kuluttaa pintaa ja riippuen liasta ja kohteesta, se voi alkaa kerryttämään myös hometta.
Kiitämme parasta yhteistyökumppania, joka meillä on koskaan ollut. Mobilebet, olette tehneet matkastamme erityisen miellyttävän ja auttaneet meitä aina kun olemme apua tarvinneet!
Kiitämme sivustomme vierailijoita ja lukijoita suuresti mielenkiinnosta aihettamme kohtaan. Juuri teille haluamme jatkossakin tarjota tarvittavaa tietoa ja apua päivän polttavissa kysymyksissä.
Koska auton korjaaminen on usein kallista ja aikaa vievää puuhaa, tulee toisinaan vastaan raja, jolloin ei kannata enää korjata ja käyttää rahaa siihen. Jos korjauskustannukset alkavat lähennellä auton arvoa, on syytä miettiä kannattaako se. Oitracon sivusto suosittelee jo turvallisuudenkin vuoksi, että kaikkia autoja ei enää korjata vaan ne päästetään eläkkeelle. Tai sitten jos autolla koetaan olevan muutoin arvoa enemmän, niin sitten korjataan kunnolla kun ruvetaan.
Ajokilometrit eivät määrittele auton kuntoa, mutta ne antavat viitteitä siitä mitä voisi olla tulossa. Esimerkiksi jakopäänhihna tulee vaihtaa uuteen tietyn kilometrimäärän välein, tämä lukema on usein autokohtainen. Myös öljynvaihdot olisi hyvä suorittaa tasaisesti kilometrejä katsoen. Tämä mahdollisesti kasvattaa moottorin käyttöikää, jolloin saatetaan välttyä isommilta remontin tarpeilta. Auton omistaminen tuo siis niin vapautta kuin rahan menoa ja vaivaakin.