Sisätilat kuntoon

Mitä enemmän autossa on toimintoja, sitä enemmän siinä on myös rikkoutuvia osia. Vanhoissa autoissa mittaristo koostuu keskiverrosti nopeusmittarista ja kellosta, kenties bensiinimittarista, kierroslukumittarista ja lämpötilamittarista. Uudemmissa autoissa näiden lisäksi tarjolla on ilmastointia, navigointia, ajotietokonetta ja viihdekeskusta. Yhteistäkin eri ikäpolven autoista löytyy: kun kaikki osat toimivat, auto vaikuttaa hyvin pidetyltä ja huolletulta. Riittää, että kello ei tikitä tai siitä on palanut yksi näytön pikseli; autosta tulee välittömästi astetta huonokuntoisempi ja/tai halvempi.

Prioriteetti pakollisille

Kojelaudassa on osia, joiden toimiminen on edellytyksenä vähintään auton järkevälle käytölle ja usein myös sen saamiselle rekisteriin. Esimerkiksi nopeusmittarin on toimittava ja vieläpä kohtuullisen oikein, jos autolla halutaan ajaa turvallisesti ja sakoitta. Kun alat kunnostaa kojelautaa, kiinnitä huomiota ainakin

  • nopeusmittariin
  • moottorin lämpötilamittariin
  • polttoainemittariin

Jos kello ei toimi, sen kanssa vielä pärjätään. Jos polttoaine loppuu kesken matkaa, tunnelma latistuu huomattavasti. Suurimmassa osassa autoja nopeusmittarin tarkkuus riippuu alla olevien renkaiden koosta ja mallista, eikä sataprosenttista tarkkuutta ole helppoa saavuttaa. Mittarin on silti toimittava, vaikka jokusen prosentin heitto tuloksessa olisikin. Katsastusmieskään ei arvosta autoa, jonka matkamittarissa on vuodesta toiseen sama lukema ja matkamittarihan on nopeusmittarin yhteydessä.

Mitä vanhempi auto, sitä varmemmin mittaristo on mekaaninen ja korjattavissa joko itse tai lähimmällä pienellä pajalla. Ajotietokoneella varustettu auto on toinen tarina ja sen kojelaudan korjaaminen vaatii käytännössä vähintään vikakoodien lukulaitteen, joten jos et korjaa autoja ammatiksesi, pääset helpommalla kun viet auton suosiolla korjaamolle. Tässäkin kohtaa kannattaa tietenkin miettiä auton arvoa. Tusinan vuotta vanha tusinatuote ei välttämättä ansaitse samanlaista taloudellista panostusta, kuin oikeasti harvinainen ja/tai laadukas auto. Jos mittaristosta on pari pikseliä palanut, sen kanssa voi ehkä kuitenkin vielä elää?

Menneiden aikojen virheet korjaukseen

Jos auto on jossain vaiheessa elinkaartaan ollut innokkaan tee-se-itse -miehen omistuksessa, siinä on todennäköisesti omistajasta jäänyt muisto. Ehkäpä vaihdekepin nupissa kimmeltää kasipallo? Vanhassa farmarissa on rallyistuimet? Penkinpäällisissä on jäljitelmäleopardia? Osa innokkaiden autonsisustajien tekemistä ratkaisuista sijoittaa auton vahvasti tiettyyn kategoriaan, eli niihin autoihin, joilla on revitelty kavereiden iloksi, tekniikkaa säästämättä.

Kun lähdet korjaamaan aiempien omistajien tyylimokia, aloita niistä, joilla on suurin vaikutus ajamiseen. Kasipallo vaihdekepissä voi näyttää hauskalta, mutta ei lämmitä sormia kun pakkasaamuna poljet autoa käyntiin. Hupaisa rallypenkki ja -polkimet varmasti naurattivat edellistä omistajaa, joka nautti tietokonepeleistä; nyt ne ovat kuitenkin vain tiellä, kun rattiin pitäisi mahtua normaalin kokoinen ihminen, joka ei jaksaisi viritellä nelipistevöitä päälleen lähikaupassa käyntiä varten. Osa rallypolkimista on suunniteltu ulkonäkö edellä, eikä niillä saa kovinkaan hyvää tuntumaa auton käyttäytymiseen. Jos et ole aikeissa myydä autoa seuraavalle tietokonepelien ystävälle, hanki kunnolliset penkit ja polkimet, koska niillä sinun on mukavampi ajaa ja niiden ostajakunta on laajempi, kun myyt autoa eteenpäin. Mitä vanhempi auto, sitä varmemmin saat tarvitsemasi varaosat autonpurkaamolta, eikä tässä kohtaa ole edes kovin suurta huolta siitä, että rikkinäinen varaosa tekisi tuhoja autolle.

Suurin osa halvalla tehdyistä autonsisustusratkaisuista ei ole turvallisuusriski, vaikka näyttääkin ehkä pahalta. Auton luomaan yleisvaikutelmaan ne kuitenkin tekevät vahvan vaikutuksen ja niistä eroon pääseminen voi nostaa auton arvoa huomattavastikin. Varsinkin jos auton sisusta näyttää siltä, että sitä on käytetty nuorten huvitteluautona, pienikin kunnostus voi siirtää auton aivan uuteen kategoriaan. Jos samaa autoa saa käytettynä sekä nuorisoautona että vanhan herran silmäteränä, on täysin selvää, kummasta kappaleesta kaupat tehdään.