Auton modauksesta yleisesti

Autojen modaaminen on taiteenlaji, jolla omasta kullannupusta saa kuorittua tai kuorrutettua juuri haluamansa kaltaisen egon jatkeen. Kullannupulla tarkoitan siis tosiaan puhtaasti autoa, enkä aviopuolisoa. Modaamisessa voi lyödä niin yli kuin huvittaa, kunhan kaara säilyy ajokelpoisena ja jokainen toimenpide tähtää määrätietoisesti tiettyyn lopputulokseen sen mukaan, mitä autolla halutaan tehdä. Pienilläkin muutoksilla saa aikaan huomattavia tuloksia toisin kuin kuntokuurilla, joten ei ihme, että auton ropaaminen on niin mukavaa ajankulua. Tulokset näkyvät heti, autonrassaaja saa syödä mitä tahtoo, eikä tarvitse hikoilla kuin korkeintaan raskaita esineitä nostellessa ja autoa talliin työntäessä, jos hevosvoimissa ei jostain syystä riitä potkua pilttuuseen asti.

Jo pelkästään vanteiden vaihto päivittää peltilehmän ulkonäköä. Monet tuunaajat tietävätkin, että juuri vanteista harrastus syvenee. Ensin pelti vaihtuu kromiin ja kevytmetalliin. Porttiteoria soveltuu hyvin tuunaus/tunarointi-harrastuksen aloittamiseen. Kun vanteet on saatu vaihdettua, muodonmuutos jatkuu muilla pikku fiksauksilla. Lasien tummentaminen oli ainakin jossain vaiheessa varsinkin nuorten mieleen. Vanhoihin hyviin aikoihin ja vanhoihin hyviin autoihin vaihtuu suhteellisen helposti vielä rattikin – mutta mennäänkö siinä sitten jo sisustamisen puolelle? Menopelin sisuskalujen kauneusleikkauksesta on nimittäin näilläkin sivuilla aivan oma osionsa.

Itseilmaisun muotona tuning voi viedä mennessään siinä missä kehonrakennuskin. Alkuperäismalli ei hivele omistajansa taiteellista silmää ja ehkä suoritusvoimaakin saisi olla lisää. Niinpä osa tehdasvalmisteisista autoista saa tuta kokonaisvaltaisen käsittelyn, jossa autonlaittajan hellät käpälät kähmivät koko hoidon uusiksi aina konehuoneesta koriin, kunhan kukkarossa riittää killinkejä intohimon rahoittamiseen. Useinhan käyttöauto on asia erikseen jo käytännön syistä. Autoa tarvitaan arjessa, joten käyttöautoa ei voi räpeltää ajojen välillä ihan mielin määrin. Kaikki modifioidut mallit eivät sovellu enää tavalliseen tieliikenteeseen, tai ainakin ne on rakennettu kovempaan käyttöön, joten tuntuisi todella turhauttavalta joutua matelemaan arkisessa ruuhkassa, vaikka alla olisi todellinen maantiekiitäjä. Jos auton tahtoo joskus myydä, on muuteltu vekotin vaikeampi laittaa kiertoon, koska auton yksilöllinen ulkonäkö karkottaa osan ostajista, eikä modaajan edesottamuksiin aina ole edes luottamista. Todellisuudessa autojen kanssa ihan tosissaan pelehtivälle porukalle on kertynyt osaamista monen manuaalin verran omakohtaisen kokemuksen ja muilta saatujen hyvien neuvojen muodossa, eivätkä autoharrastajat suhtaudu turvallisuustekijöihin yhtään sen kevytmielisemmin kuin muutkaan moottoriajoneuvojen käyttäjät. Itse asiassa kunnolla tekeminen ja turvallisuuden huomioiminen ovat perusasioita, kun autoja muutellaan. Harvemmin kukaan tahtoo ottaa riskejä terveyteensä, muiden terveyteen tai auton kuntoon liittyen, sillä seuraukset tulisivat korvaamattoman kalliiksi ja hyvä harrastuskin tyssäisi, jos jotain kävisi autokorjaajan huolimattomuuden ja virheiden vuoksi.

Tyylilajinsa kullakin

Kaikkeen vähänkään kehittyneempään taiteenlajiin tai alaan sisältyy yleensä useampia alalajeja, jotka haarautuvat kuin sukupuun oksat. Moottoriajoneuvojen modaus ei tee tässä poikkeusta, päin vastoin. Vain tosi nillittäjät taittavat peistä siitä, minkä suuntauksen kriteerit mikäkin kosla täyttää. Tällaisia keskusteluja käydään korkeintaan nettipalstoilla, mutta niissähän riittää huutelijoita asiasta riippumatta. Yleensä ottaen autoharrastajat ovat suvereenia sakkia, johon mahtuu kyllä mukaan, kunhan on muuten mukava tyyppi. Sukupuolella ja modauksen tyylisuunnalla ei niinkään ole väliä. Jos joku muuta väittää, on asennevamma selvästi väittäjän päässä. Tosiharrastajat tietysti viljelevät joskus puheessaan paljonkin termejä, joista keltanokilla ei ole hajuakaan. Kun kuulee puhuttavan raaserista, ei sana viittaa Raaseporiin, vaan rata-autojen tapaan kevennettyä autoa, joka menee katsastuksessa läpi ihan normi katukäyttöönkin. Sleeper taas voisi tarkoittaa Sleepy Sleepers-hupailubändiä, mutta sillä tarkoitetaan autoa, jota on modattu tehojen kasvattamiseksi lähinnä konepellin alta, mutta ulkoisesti tehdasmallia ei juurikaan ole sörkitty. OEM on helpohko tuning-suuntaus autonvalmistajan virallisilla lisävarusteilla ja osilla. Hifistelijöille etusijalla on auton ICE-varustelu suorastaan jäätävän tehokkaalla äänentoistolla ja muilla medialaitteilla. Tyylilajinsa kullakin!