Suomalaisen auton renkaiden vaihto

Millaisia renkaita on saatavilla autoihin

Suomalaisiin autoihin on saatavilla kesä- ja talvirenkaat. Kesärenkaissa on urat, mutta jos ne ovat kuluneet sileiksi, voi märällä tiellä joutua vesiliirtoon ja matkanteko voi päättyä ojaan tai pahimmassa tapauksessa voi ajautua vastaantulevien kaistalle. Kesärenkaat tulee olla katsastusmiehen hyväksymät, minimiurasyvyys on 1,6 millimetriä ja moitteettomassa kunnossa pinnoiltaan. Ilmanpaineita voi tarkistaa jokaisella huoltoasemalla ja jos ei sitä itse osaa, niin voi pyytää huoltoaseman myyjää näyttämään laitteen käytön. Joskus avulias toinen autoilija voi auttaa esimerkiksi vasta ajokortin saanutta henkilöä. Kolmiomerkillä varustettu auto, jossa on ylöspäin osoittava E-merkki, tarkoittaa, että autoilija on näkövammainen lievästi. Hän voi tarvita toisten apua renkaiden vaihdossa tai ilmanpaineiden tarkistuksessa. Huoltoasemilla kannattaa tarkistaa, että renkaat ovat ohjauskulmiltaan suunnatut oikein, öljyt kunnossa ja jäähdytysnesteet oikeanlaiset ja oikeaa polttoainetta riittävästi matkalle.

Kesärenkaissa ei ole nastoja, joten niillä on turvatonta ajaa räntä- ja pakkaskeleillä. Vaikka maantiet ovat useimmiten sulia Etelä-Suomessa talvella, voi talvella olla tien pinnalla näkymätöntä mustaa jäätä. Siksi matkailijoille, jotka vuokraavat esimerkiksi matkaansa varten auton autovuokraamosta, on autovuokraamon informoitava auton huollosta suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja mahdollisesti saksaksi eli annettava hoitomanuaali mukaan matkalle. Pohjoisimmassa Lapissa voi tulla jopa kesäaikaan räntää ja lunta tilapäisesti.

Auton takakontissa on oltava olla ehjä vararengas, lapio ja tunkki. Voi sattua, että matkan aikana rengas puhkeaa jollain korpitiellä ja lähin huoltoasema on kaukana. Aina ei voi luottaa matkapuhelimeen, että saisi autolle hinaajan välittömästi. Joskus auto voi simahtaa katvealueella eikä matkapuhelimessa ole kenttiä. Akut ovat voineet tyhjentyä matkapuhelimesta, joten autoilijan, myös autonvuokraajan, tulee osata vaihtaa renkaat hätätilanteessa. Jos autosta tyhjentyy auton akku, olisi hyvä olla pitkillä matkoilla vara-akku mukana tai käynnistyskaapelit. Autoliitto neuvoo jäseniään avun saamisessa myös muilla kielillä.

Talvirenkaita on saatavilla kitka- ja nastarenkaat ja niiden minimiurasyvyys on 3 millimetriä. Nastarenkaita ei saa käyttää kesällä, koska se on aivan turhaa ja lisäksi asfalttiteiden pinnat kuluvat pilalle. Kitkarenkaat käyvät kesäisin ja talvisin. Jos kitkarenkaat ovat ihan kuluneet ja sileät, niin auto voi olla turvaton ja äkkijarrutuksessa luistaa hallitsemattomasti.

Eri autotyypeille on saatavilla omat kesä- ja talvirenkaat ja harvoin toisen automerkin renkaat soveltuvat muuhun automerkkiin. Hyvät renkaat ovat tae, että autolla pääsee pitkiä matkoja eteenpäin turvallisemmin. Liika säästeliäisyys kostautuu helposti. Monille auton vaihtajille on tullut yllätyksenä se, että käytettyä autoa vaihtaessa auton myyjä ei annakaan hyviä renkaita auton mukana, vaan takakontissa on lähes sileät käytetyt renkaat, joilla ei tee mitään. Siksi kannattaa tarkistaa autokauppaan kuuluvien renkaiden kunto ja tinkiä reilusti, jos renkaat ovat huonot, vaikka auto pelittää muuten. Jälkikäteen ei käytetyn tavaran kaupassa yleensä ole vaihto- tai palautusoikeutta paitsi sitten, jos myyjä on jotain oleellista salannut auton kunnosta. Autojen renkaiden kunto on ostajan vastuulla, että hän katsoo niitä, ennen kuin ostaa käytetyn auton.

Renkaiden vaihto kotikonstein

Jos saa ensin apua ja neuvoja joltain tuttavalta, voi aloittelija opetella vaihtamaan renkaat itse. Auto laitetaan tasaiselle alustalle ja vaihdettavan renkaan kohdalta nostetaan autoa pohjasta käsin tunkilla niin, että autonrengas pyörii ilmassa. Autossa oleva varatunkki on hätätilanteita varten. Autossa on tärkeää olla käsijarru päällä, jos auto sattuu romahtamaan, ettei se vieri renkaanvaihtajan päälle. Sitten rengas irrotetaan rengasavaimella ruuveistaan ja laitetaan kunnossa oleva rengas tilalle ja rengasavaimella kiristetään ruuvit riittävän tiukalle. Momenttiavain on paras työväline eikä avainta käännetä väkisin vääntämällä. Auto lasketaan alas ja sitten sama toimenpide tehdään muiden renkaiden osalta, jos se on tarpeellista.